lauantai 19. syyskuuta 2015

LIFE LATELY

Salut!

EDIT: Mun piti julkaista tämä postaus jo viime viikonloppuna, mut unohdin, niin tämä on siis viikon myöhässä... Tämä postaus on viime viikosta :-)

Tällä viikolla ranskalainen ah niin ihana (lue: mielenkiintoinen) koulujärjestelmä tuli viimeistään tutuksi. Kun koulua on 8:10-17:50 ja on kotona kuuden jälkeen on noin reilu tunti aikaa tehdä läksyjä ja sitten on dinner jonka jälkeen on melkeen pakko mennä nukkumaan, koska oon niin väsynyt. Tällaisten päivien jälkeen on ihan poikki, mutta pakko myöntää, että oon viihtynyt ihan hyvin koulussa. Joka päivä huomaan kyllä asioita mitkä on niin outoja täällä ja alan helposti vertailemaan suomen lukiota tähän ranskalaiseen versioon. Oon myös joka päivä jutellu enemmän ja enemmän mun luokkalaisten kanssa ja on kiva, kun huomaa, että alkaa jo kuulua joukkoon. Hämmennyin myös yks päivä, kun muutamat seconden oppilaat kuulivat mun nimen ruokalassa ja sano, että mun englannin opettaja on puhunut musta tosi monille muillekin luokille ja kehunut mua :-D Jes
Tällä viikolla sain myös tietää, että mun regionin yhteyshenkilö oli pyytänyt mua yhden Toursin lukion international day tapahtumaan puhumaan Suomesta! Ranskan Yfun toimisto on täällä Toursissa ja olin todella hämmentynyt, että he haluaa, mut sinne pitämään esitelmää Suomesta, vähän kuumottaa, mutta tässä on muutama viikko aikaa kehitellä jotain ja haluun esitellä suomen tosi kiinnostavana maana ja kertoa myös vaihtojutuista. Oon joutunut korjailemaan näiden ranskiksien stereotypioita Suomesta aika paljon ja monille suomi on todella tuntematon ja kaukainen maa. Mutta ranska on ranska.
Ollaan katottu hostien kanssa pari leffaa täällä ja alkaa välillä naurattaa, kun täällä dubataan kaikki, siis ihan kaikki. Ruokakaupassa soi Ariana Granden biisi, joka oli kertosäettä lukuunottamatta käännetty ranskaksi. I mean really?! En ihmettele, ettei täällä olla kovin kansainvälisiä. Jos täällä haluttais oppia englantia, niin kaikki leffat ja sarjat voisi vaan tekstittää, niin englanti tulisi varmaan paljon luonnollisemmin, kun sitä kuulisi enemmän, mutta minkäs teet, when in Rome. 

Taas on kerennyt tapahtua vaikka mitä, mutta yritän tiivistää mahdollisimman paljon näihin kuviin (ja kuvateksteihin!) Enjoy!


Käytiin tänään hostiskän kanssa keskustassa ostamassa mulle vihdoin ranskalliittymä ja käytiin samalla Gare de Toursin läheisessä Briocheriessa, eli briocheihin erikoistuneessa leipomossa ostamassa briochet. Nami se mun nutella-brioche...
Rue Nationale Toursin yksi pääkatu, jossa oon käynyt muutaman kerran (liikaa) shoppailemassa
Tällasia suurin osa kaduista on täällä

Rakastan keskustaa ja välillä on ihana mennä vaan kävelemään sinne (...tai shoppailemaan)
Sephora on niin ihana voisin viettää vaikka kuinka monta tuntia siellä...
Viime viikonloppuna käytiin Ronsardin kuuluisan (?) ranskalaisen runoilijan kotipaikassa, joka on nykyään tosi hieno ulkoilmamuseo
Pakko jakaa tännekin! Ihana perhe 
Oisko Helsinkiin mahdollista saada tällassii julkisii puutarhoja?
Kortteja Suomeen mummoille ja vaareille 
Löysin tosi kivoja kortteja
Viime viikonloppuna oli myös Repas de quartier, eli sellai katujuhla nyyttäriperiaatteella. Ihan tosi hyvä meno ja tapasin paljon uusia ihmisiä ja sika hyvää ruokaa!
Syyskuun loppu ja täällä näyttää vieläkin ihan kesältä
En pääse yli tästä. Näitä hyllyjä oli joku 3 ja kaikki täynnä minion kamaa... Houkuttelisi ostaa noi minion silmälaput :-D ihan sika mageet!
Täällä on tänä viikonloppuna kaikkee siistii tapahtumaa, mutta teen niistä erillisen postauksen.
Hyvää sunnuntaita ja tsemii alkavaan koulu- tai työviikkoon!
-Anniina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti