keskiviikko 9. syyskuuta 2015

TWO WEEKS IN FR

Bonjour Bonjour!

Kaks viikkoa sitten meijän kone laskeutu CDGlle ja mun matka alkoi. Siitä lähtien on ollut kyllä ihan kauheeta tunteiden vuoristorataa. Ei sitä tiiä miten vaikeeta, mut samalla miten siistii tämä on, ellei ite koe sitä. Alku oli tosi vaikee, mut nyt huomaan, että alan sopeutuu. Osaan kulkee täällä ja tiiän missä on mitäkin. Ensinnäkin tää kaupunki on niin ihana! Vähän sellai sekotus Kööpenhaminaa Pariisia ja Tartoa. Tää on kyllä paljon pienempi, kuin Helsinki, mutta mulle kelpaa paremmin kuin hyvin!
Alotin viime viikolla koulun pienen säädön jälkeen. En päässyt rentréehen, eli lomanjälkeiseen aloituspäivään, mutta menin pari päivää myöhemmin. Ranskalaisessa lyseossa on siis luokat ja 3 eri linjaa: kirjallisuus L, tiede S ja ekonomia-tiede ES. Mä oon premièrellä, eli vastaa Suomessa lukion kakkosta, mutta, koska täällä valmistutaan vuotta aiemmin, niin suurin osa mun luokkalaisista on vuotta nuorempia. Eli täällä mä olisin oikeesti "abi" ja términale luokalla, mutta, koska mun kielitaito ei riitä osallistumaan BAC kokeisiin eli paikallisiin "ylppäreihin", niin mut sijotettiin premièrelle. Ja oon ollut ihan tyytyväinen tähän! Oon ES linjalla, eli ekonomia-tiede, koska mun aluevalvoja ja hostit ajatteli, että se on paras mulle, koska on vähän kaikkia aineita. Opiskelen ranskaa, englantia, espanjaa, fysiikka-kemiaa (sciences), historia-maantietoa, matikkaa, ekonomiaa ja jotain yleishistoriaa Ranskasta (?). Koulu on vaikeeta, mutta keskityn vaan ymmärtämään mahdollisimman paljon. Täällä kirjotetaan tosi paljon muistiinpanoja suoraan opettajan puheesta, niin oon aika kujalla siinä kohtaa. Onneksi monet opettajat on tosi ymmärtäväisiä mua kohtaan ja yrittää selittää selkeesti tai sitten jotkut opettajat osaa vähän englantia. Mulla on parina päivänä 8:10-17:50 koulua, mikä oli aluksi aika järkyttävää, mutta kyllä siihen tottuu. Vastapainoksi pääsen torstaisin 12:15! Ja joinain aamuina menen "vasta" 9:10 kouluun. Pärjään koulussa matikan (!!!!), espanjan ja englannin tunneilla. Historiasta ja ekonomiastakin ymmärrän semi paljon, mutta muut aineet on aika hankalia. Mun luokka on ollut tosi kiva mulle! Alussa oli vähän jäätävää ja kielimuuria, mutta nyt on alkanut sujua ja monet kyselee tunneilla, että ymmärränkö ja tarviinko apua. Oon hengaillut joidenkin kanssa enemmän ja joidenkin kanssa vähemmän, mutta yleisesti kaikki on tosi kivoja ja täällä tyyliin kaikki hymyilee toisilleen, mikä on outoo, koska en ois aatellu et Ranskassa tää on mahdollista haha. Vitsit mulla ois niin paljon kerrottavaa kaikille sukulaisille, kavereille, tutuille ja muille lukijoille, mut en tiiä mistä alottaisin :-D Arki on niin koulun ja työn täyteistä, että illalliset on ihan parhaita, kun koko perhe kokoontuu ja käydään läpi yksitellen miten kenenkin päivä on sujunut. Viihdyn tässä perheessä ihan tosi hyvin ja tuntuu, että oon sopeutunut ihan tosi hyvin näihin perheen arkirutiineihin ja muutenkin. Ei olla sinänsä tehty mitään mullistavaa, mut mulle jokainen uus päivä on uutta ja ihmeellistä Hehee. Päädyin eilen vahingossa mun lyseon Oppilaskunnan kokoukseen ja oon nyt ilmeisesti mukana sen toiminnassa :D Suunnitellaan ja organisoidaan erilaisia tapahtumia vuodelle, mm keväällä on Balzac karnevaali ja kahvila jonka tuotto menee hyväntekeväisyyteen paikalliseen lastensairaalaan. Musta on tosi siistiä, että mun lyseossa on tällaista toimintaa, kun luulin, että koulu on super tiukkaa, kun täällä ei ole edes mitään valmistujaisia niille ketkä läpäisevät BACin.
Mistä tulikin mieleen, että opetus täällä on tosi yksitoikkoista, opettaja puhuu koko tunnin ja kysyy välillä kysymyksiä, mutta täällä ei tehdä mitään pari- tai ryhmätöitä eikä mitään esitelmiä. Hassua, koska Suomessa oli koko ajan jotain tällaista, mutta ei siinä mitään, pakko tottua. Paitsi mun englanninopettaja kysyi, että voisinko pitää pienen puheen mun vaihto-oppilasjutuista. Totta kai suostuin, koska tuntuu, että ainakin mun lyseossa käsite "vaihto-oppilas" on vähän kiven alla, että saan selitellä aika usein, että mitä ihmettä minä suomalainen nuori teen täällä Toursin kaupungissa lyseossa :-D Long story short, on ollut aikamoista härdelliä ja menoa, mutta nyt viimeiset päivät tai oikeestaan viimeisin viikko täällä on ollut tosi hyvä!


Ah ikeassa oli kaikki ruotsiruokii ja esim näkkärii !! En ostanut kyllä mitään hah
Käytiin ostamassa mulle sänky tänne!
Tykkään tästä kauppatarjonnasta ;-) Oon tehnyt muutaman superhyvän löydön
Oon myös lenkkeillyt pari kertaa täällä tässä ihanassa puistossa
Ah Tours ❤️

En tiiä mitä kirjoittaisin enempää, mutta tässä nyt ekojen kahden viikon kuulumisia. Terveisiä kaikille rakkaille Suomeen, ikävä! Mutta mulla on täällä kaikki hyvin :-)

À bientôt!

-Anniina

2 kommenttia:

  1. Terve,on mukava kuulla että siellä menee hyvin. Loistavia tarinoita olet kirjoittanut tänne blogiin.Mä tykkään lukea niitä tosi paljon. Me ollaan nyt Kreikassa Chiosin saarella ja lähdetään tänä iltana lautalla manner Kreikkaan gyrosiin. Täällä on edelleen lämmin noin 30C mutta ei niin super kuuma kun aikaisemmin 37C.Pidä huolta ja kirjoittele lisää tarinoita kun ehdit.Pieni vinkki ,muista kuvata arkipäiväisiä asioita myös.Niistä syntyy hyviä tarinoita.Heippa Ana

    VastaaPoista
  2. Moikka! Kiitos paljon, kiva kuulla! Yritän kuvailla mahdollisimman paljon kaikkea kun täällä on niin erilaista kuin kotona ja kaikki on tosi siistiä ja uutta. ja kiitos samoin sinne ja terveisiä! -Anniina

    VastaaPoista