torstai 26. toukokuuta 2016

Ma France - Mes Amis

Bonjour!

Tänään puhutaan kavereista, ystävistä, tutuista ja puolitutuista. Ranskahan kohdemaana on hyvin erilainen kuin esim Yhdysvallat, jossa ihmiset tulee sun luokse juttelemaan ja saatat helposti olla koulun uusi nähtävyys ensimmäisen viikon ajan. Noh Ranskalaiset on vähän hillitympiä ja he tyytyvät mulkoilemaan kaukaa, ehkä kysyä kavereiltaan tietävätkö kuka tämä muukalainen on..
No ei vaan tämä on kuitenkin vaan mun kokemuksiin perustuva arvio.

 Vaihdossa ollessa helpoin paikka saada kavereita on tietysti koulu. Mun koulu on sellainen 1200 oppilaan yhteisö, joten en kyllä saanut ekana päivänä mitään julkkiksen vastaanottoa, muiden kanssa kävelin porteista sisään ja haahuilin käytävällä niinkuin kaikki uudet secondet haha. Mutta kun näin ekan kerran mun luokan,  eka ajatus oli et ei oo todellista. Tytöt näytti ylimielisiltä ja pojat katto vähän huvittuneina. Noh ehkä tärkein asia mitä oon täällä oppinut on se, että ei pidä tuomita ulkokuoren perusteella. Heti ensimmäisellä tauolla luokan tytöt ympäröi mut ja kysymyksiä tuli joka suunnasta. Noh näiden 9 kuukauden aikana oon oppinut tuntemaan enemmän tai vähemmän jokaisen mun luokkakaverin ja voin kertoo et onhan ne ihan mukavaa porukkaa. Mun parhaimmat kaverit on ne, keistä ajattelin ensimmäisenä päivänä pahinta ja ne ketkä vaikuttivat mun tyyppisiltä ihmisiltä ei olleetkaan ihan sitä mitä he antoivat olettaa. Mun YFUn yhteyshenkilö on myös mun koulussa, joten moikataan aina kun nähdään ja jutellaan kun ehditään. Mulla on myös kavereita, ketkä olen tavannut urheilun kautta, tyttöjä , jotka ovat olleet step-tunneilla mun kanssa tai jotka pelasi samassa lentopallojoukkueessa. Ja sitten tietysti kasa tuttuja tai tutun tuttuja, joiden kanssa jutellaan ja moikataan ohimennen. 

Toiset vaihtarit on kyllä vaihtareiden parhaita kavereita. Mulla on tietysti kaikki YFUn région centre kaverit ja muiden régioneiden kaverit, keitä tapaan lähinnä vaan YFUn reissuilla tai tapahtumissa. Muiden järjestöjen vaihtarit, Anna, mun paras kaveri ja mun lukion vaihtarit, jotka on rotareita. 
Sitten on näitä moikkaustuttuja, naapurien nuoria, Oppilaskunnan nuoria, hostien kaverien mun ikäisiä lapsia...

Ihan rehellisesti sanottuna paikallisten kavereiden saaminen Ranskassa on hankalaa, mutta pitää nähdä ite vaivaa. Ekalla viikolla ihmiset saattaa olla kiinnostuneita ja avuliaita, mutta se huuma laantuu nopsaan. Pitää tarttua kiinni kaikkiin mahdollisuuksiin. Jos sun kaverit pyytää sua jonnekin, mene. Mut ole itse myös välillä se, joka ehdottaa tekemistä. Kaikki vaihtarit tietää sen jo ennen vaihtovuotta, että on ihan itsestä kiinni millanen vuosi tulee olemaan. Varmaan monilla on niitä hetkiä, kun tuntuu tosi yksinäiseltä ja kelaa ihan liikaa mitä muut ajattelee. Kavereita ei myöskään kannata "valita", itse tein tän virheen ja saatoin menettää sillä pari ystävää, jotka sain onneksi takaisin tajuamalla, ketä on oikeesti mun kavereita. Kun on vaihdossa niin täytyy olla avoin kaikille ja kaikelle, täytyy osata sopeutua tilanteeseen. Vaihdossa jengi ei välttämättä tee samoja juttuja vapaa-ajalla, kuin Suomessa.
Hyviä kavereiden tapaamispaikkoja on uudet harrastukset. Itse sain tosi hyviä kavereita juuri mun urheiluharrastuksesta. Myös koulun tapahtumat on hyviä paikkoja ja jos haluat niin yleensä oppilaskuntiinkin on mahdollisuus ottaa osaa. Muihin vaihtareihin voi tutusta erilaisissa tapahtumissa, esim minä ja Anna tavattiin Annan koulun international day tapahtumassa, jossa YFU ja AFS oli tekemässä promootiota. Facebookissa ja muissa someissa löytyy myös paljon kaikkia ryhmiä, joissa voi kysellä olisko sun alueella muiden järjestöjen vaihtareita. 

Kaverit on kyllä suuressa osassa vaihtovuotta. Varsinkin mun tapauksessa, kun mun hosteilla on lapsia, mutta ei mun ikäisiä. On tärkeetä viettää aikaa about oman ikäisten nuorten kanssa ja kokea vaihto myös siltä kannalta.
Mun vaihtovuoden parhaimmat hetket on ehdottomasti koettu kavereiden kanssa.

En nyt lisää tähän kuvia, koska mun kavereita on esiintynyt useesti mun blogissa ja tein just vähän aikaa sitten ison kuvapostauksen, jossa esiintyy mun parhaimpia kavereita. 

Ensi kertaan!
Bisous
-Anniina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti