torstai 9. kesäkuuta 2016

Ma France - Famille d'accueil/YFU

Moikka!
Vaihtovuoden tärkeimmässä roolissa on host-perhe. Pelkästään se, että pyörii vuoden tuntemattomien ihmisten nurkissa on sinänsä vähän kuumottava ajatus. Yfun systeemihän toimii sillä tavalla, että kun perhe haluaa hostata, yfu laittaa infoa kaikista vaihtareista ja he valitsevat heitä eniten miellyttävän ja sopivimman vaihtarin. Yfu hoitaa muun ja pian vaihtari saa iloisia uutisia, että hänel on löytynyt perhe.
Mä sain mun hostperhe tiedot 2 viikkoa ennen lähtöä, joten kyllä siinä sai ihan hyvän tovin kuumotella, että missä sitä tulee asumaan ensi vuoden. Mun hostperhe ei ollut ikinä ennen hostannut joten oltiin kaikki vähän uudessa tilanteessa. En ehtinyt hirveästi jutella perheen kanssa ennen mun tuloa, mutta perusjutut tiesin jo ennen kuin tavattiin juna-asemalla. Mun perhe oli ihan paras. He kohteli mua kuin heidän neljättä lasta ja heti ekasta päivästä lähtien mulla oli kotoisa olo. Kannattaa viettää aikaa hostien kanssa, varsinkin jos on yfulla, sillä perheet on vapaa-ehtoisia, eli heille ei makseta. Jokainen perhe on tietysti erilainen, mutta varsinkin pienempien lasten kanssa löytyy helposti tekemistä. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että vaihtarilla on oikeus myös omaan rauhaan. Muistan mun ekaa 2 viikkoa, menin varmaan siinä puoli yhdeksän aikoihin nukkumaan melkein joka ilta, koska oli niin väsynyt kaikesta uudesta ja Ranskan puhumisesta. Jokaisella perheellä on omat "sääntönsä" ja niistä kannattaa kysyä heti alussa, että ei vahingossa tule väärinymmärretyksi tai joudu kiusalliseen tilanteeseen, mutta toisaalta niitäkin tulee ihan varmasti jokaiselle. Voi olla, että hostit kysyy, jos haluat nähdä jotain erityistä sun alueella tai jos haluat vierailla jossain, kannattaa ehdottomasti sanoa! Tietyissä rajoissa tietenkin. Vaihdossa pärjää tosi hyvin ihan maalaisjärjellä ja tilanteita ymmärtää helpommin, kun yrittää laittaa itsensä toisen paikalle ja ajatella eri näkökulmista.

Host-perhe tiedon mukana tulee myös yksi kultaakin arvokkaampi info, sijainti. Yfu tykkää sijoittaa vaihtareita vähän pienempiin kyliin, maaseudulle. Mulla kävi tosi hyvä tuuri, koska asun siis aivan keskustassa. Sijoitustietojen suhteen kannattaa olla avoin! Nyt kun mietin, niin ehkä vuosi maaseudulla olisi voinut olla ihan hyvä, mutta olen kyllä ollut tyytyväinen sijoitukseeni. Kaupungissa on tietysti paljon enemmän mahdollisuuksia, mutta maaseudulla on oma tunnelmansa. Kaupungissa on myös enemmän houkutuksia...krhm esim shoppailu...
Ranska on semi iso maa täynnä erilaisia alueita. Tänä vuonna yfulla on tosi paljon vaihtareita Pariisisssa ja Pariisin esikapunkialueella. Myös pohjoisessa ja Lyonin alueella on paljon. Tosi harvat pääsee etelään, mutta tietysti se riippuu ihan vuodesta ;-) 

Ranskassa on oikeesti tosi helppo liikkua paikasta toiseen. Mulla oli onnea, koska matkustettiin hostien kanssa aika paljon ja tein kaikki järjestön reissut mitä järkättiin tänä vuonna. Tours on myös sijainniltaan tosi jees. Pääsee helposti pohjoseen, Nantesiin ja länteen ja tietty Pariisiin. Oon tehny monia päiväreissuja kavereiden kanssa kaupunkeihin, ketkä on semi lähellä. Valtion rautatiet SNCF toimii hyvin ja jos vähän joustaa aikatauluissa, niin junalippuja voi saada tosi halvalla plus kannattaa aina hyödyntää opiskelija edut! Kannattaa etsiä kaikkia kiinnostavia paikkoja jo etukäteen, mut myös kysyä kavereilta tai hosteilta jos lähialueella olisi jotain siistiä. Joskus voi kyllä käydä niin, että paikalliset ei matkusta niin paljon. Esim mun monet kaverit ei oo edes käynyt niissä paikoissa, missä mä oon kaikkialla seikkaillut tänä vuonna. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti